Σάββατο 26 Μαΐου 2012

Αλλοιωμενες μετρησεις στο ιντερνετ



Πόσο αξιόπιστες είναι οι μετρήσεις στο Ιντερνετ; Η αλματώδης ανάπτυξη
των ψηφιακών μέσων έκανε γρήγορα σαφές ότι διανοίγεται ένα νέο πεδίο δράσης στους τομείς της επικοινωνίας και της ενημέρωσης.
Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια ενημερωτικοί ιστότοποι και μπλογκ – πολλές φορές αμφιβόλου αξιοπιστίας – που διεκδικούν μερίδιο από την πίτα της online διαφημιστικής αγοράς. Ποιος όμως ορίζει το μερίδιο που αντιστοιχεί στον καθένα;
Αρκετοί ιστότοποι ανακοινώνουν κατά καιρούς στοιχεία επισκεψιμότητας, τα οποία είναι δυσανάλογα του μεγέθους τους. Πολλές φορές, παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις στις μετρήσεις του ίδιου ιστότοπου από εταιρεία σε εταιρεία ή από μήνα σε μήνα. Στελέχη της διαδικτυακής αγοράς που ειδικεύονται στις online μετρήσεις εξηγούν στα «ΝΕΑ» πώς στήνεται το κόλπο των αλλοωμένων στατιστικών στοιχείων, τα οποία φουσκώνουν εν μια νυκτί την επισκεψιμότητα ενός ιστότοπου.
ΟΙ ΜEΤΡΗΣΕΙΣ
Οι επισκέψεις σε ένα σάιτ μπορεί να μετρηθούν με δύο τρόπους, είτε με τη χρήση ενός ειδικού προγράμματος που βρίσκεται σε κάθε σελίδα του ιστότοπου (user-centric measurement) είτε με τη χρήση αρχείων κειμένου του σέρβερ (site-centric measurement). Η πρώτη μέθοδος περιλαμβάνει την εγκατάσταση ενός προγράμματος που έχει γραφτεί στη γλώσσα προγραμματισμού Javascript, το οποίο επικοινωνεί με τους σέρβερ της εταιρείας μετρήσεων και αποστέλλει δεδομένα επισκεψιμότητας. Την ίδια μέθοδο χρησιμοποιεί και το εργαλείο Google Analytics, που αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο μέτρησης της επισκεψιμότητας. Η δεύτερη μέθοδος αξιοποιεί τα αρχεία κειμένου (log files) που βρίσκονται στον σέρβερ, τα οποία περιέχουν τις πληροφορίες επισκεψιμότητας της κάθε σελίδας.
Η ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ
Παρά τη φαινομενική αντικειμενικότητα που εξασφαλίζουν οι δύο μέθοδοι, το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται κρούσματα αλλοίωσης των αποτελεσμάτων επισκεψιμότητας στο ελληνικό Διαδίκτυο. Υπάρχουν τρεις βασικοί τρόποι για να κλέψει κάποιος στις μετρήσεις:
1 Δημιουργία μποτ
Πρόκειται για «διαδικτυακά ρομπότ» που λειτουργούν ως αυτόνομα μηχανήματα ή εγκαθίστανται κρυφά σε υπολογιστές ανυποψίαστων χρηστών και εκτελούν αυτοματοποιημένες εργασίες. Το μηχάνημα επισκέπτεται μια ιστοσελίδα εν αγνοία του κατόχου του υπολογιστή, ο οποίος εμφανίζεται να έχει κάνει κλικ στο επίμαχο σάιτ χωρίς στην πραγματικότητα να το έχει επισκεφθεί ποτέ. Μποτ χρησιμοποιούνται και για να γίνονται εικονικά κλικ στις διαφημίσεις.
2 Χρήση της μεθόδου pop-under
Πρόκειται για κρυμμένα παράθυρα που ανοίγουν αυτόματα όταν ο χρήστης επισκέπτεται μια σελίδα. Ο χρήστης εμφανίζεται να έχει μπει σε έναν ιστότοπο χωρίς ποτέ να έχει πληκτρολογήσει τη διεύθυνσή του. Ακόμη και αν αντιληφθεί εκ των υστέρων την παρουσία του νέου παραθύρου και το κλείσει χειροκίνητα, ο ιστότοπος θα έχει καταγράψει ακόμη μία επίσκεψη.
3 Χρήση της μεθόδου iframe
Οι διαχειριστές ενός ιστότοπου προσθέτουν τεχνητά μια αόρατη «τρύπα» στο σάιτ τους, στην οποία βρίσκεται κρυμμένη μια δεύτερη σελίδα. Πρακτικά, στο ίδιο σάιτ ανοίγει ένας δεύτερος ιστότοπος, τον οποίο φαίνεται ότι επισκέπτεται ο χρήστης χωρίς να το έχει επιλέξει.
Ο κώδικας επισκεψιμότητας
Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους παραποίησης των μετρήσεων στο Ιντερνετ είναι η τοποθέτηση του λεγόμενου «κώδικα επισκεψιμότητας» (του εργαλείου που καταγράφει τις επισκέψεις) στο πάνω μέρος ενός σάιτ και όχι στο κάτω, όπως προβλέπεται. Με αυτόν τον τρόπο πιστώνεται ως επίσκεψη ακόμη και η περίπτωση κατά την οποία κάποιος μπει σε μια σελίδα για κλάσματα του δευτερολέπτου, χωρίς καν αυτή να έχει φορτώσει. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εταιρείες μετρήσεων δεν μπορούν να ανιχνεύσουν εάν ένας ιστότοπος αλλοιώνει τα στοιχεία της επισκεψιμότητάς του. Η πρακτική αυτή έχει οδηγήσει σε σημαντικές στρεβλώσεις στη διαφημιστική αγορά του Ιντερνετ, καθώς αρκετοί ιστότοποι παρουσιάζουν παραποιημένα αποτελέσματα για να πουλήσουν το προϊόν τους.
Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ
Με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας, η Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει τους επόμενους μήνες σε συνεργασία με πιστοποιημένο φορέα, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την μέτρηση επισκεψιμότητας στα ενημερωτικά σάιτ.
«Η μετάβαση σε ένα σύστημα πιστοποιημένων μετρήσεων επισκεψιμότητας, στα πρότυπα των πλέον ανεπτυγμένων χωρών, αποτελεί απαίτηση τόσο του εκδοτικού κλάδου όσο και της ευρύτερης αγοράς, ειδικά των διαφημιζομένων που ολοένα και περισσότερο στρέφουν τα επικοινωνιακά τους κονδύλια προς τα ψηφιακά Μέσα και απαιτούν έγκυρα και αδιάβλητα στοιχεία», σημειώνεται σε ανακοίνωση της Ένωσης.

Πηγή: thessalianews

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
back to top