Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

Λυση από Ισπανια για αυτοκινητοδρομους



Όταν ολοκληρωθούν τα έργα στους προβληματικούς οδικούς άξονες,
το κράτος πρόκειται να δανείσει με ευνοϊκούς όρους στους παραχωρησιούχους τα μελλοντικά έσοδά του από τα διόδια, προκειμένου να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των παραχωρήσεων.
Πρόκειται για μια λύση που «εισάγεται» από την Ισπανία, όπου η κατασκευή οδικών αξόνων από ιδιώτες συνάντησε ανάλογα οικονομικά προβλήματα και σταμάτησε. Οσον αφορά την ολοκλήρωση των έργων, το χρηματοδοτικό κενό θα καλυφθεί μέσω κοινοτικής προέλευσης παρεμβάσεων, όπως ο «μηχανισμός επιμερισμού κινδύνου».
Μιλώντας σε ευρωπαϊκό συνέδριο μεταφορών στην Αθήνα, ο υπουργός Υποδομών κ. Μάκης Βορίδης έδωσε χθες για πρώτη φορά ένα σαφές στίγμα της κατεύθυνσης στην οποία θα κινηθεί η μακροπρόθεσμη λύση για τους παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητόδρομους. Οπως ανέφερε, το Δημόσιο πρόκειται να δανείζει το μερίδιό του από τα έσοδα των διοδίων (σ.σ. ξεκινά να εισπράτει μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής και το ποσό αυξάνεται κλιμακωτά με την πάροδο των ετών) στον παραχωρησιούχο, προκειμένου αυτός να αποπληρώνει το τραπεζικό δάνειο (που έχει λάβει για την κατασκευή του έργου) και να καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας του κάθε άξονα.
Υποχώρηση
Σύμφωνα με τον προσφάτως παραιτηθέντα γενικό γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων Εργων κ. Σέργιο Λαμπρόπουλο, ο δανεισμός θα γίνεται με όρους ανάλογους με εκείνους του δανεισμού των παραχωρησιούχων από τις τράπεζες (δηλαδή με ένα εξαιρετικά χαμηλό επιτόκιο, της τάξης του 3 - 4%) και τα χρήματα θα αποπληρώνονται στο κράτος όταν η κυκλοφορία (άρα και τα έσοδα από τα διόδια) επανέρχεται στα κανονικά επίπεδα. Ο κ. Βορίδης παραδέχθηκε ότι η λύση αυτή είναι μια υποχώρηση της πολιτείας έναντι των δικαιωμάτων που της δίνουν οι αρχικές συμβάσεις παραχώρησης, υποστήριξε όμως ότι είναι η μόνη λύση για τη συνέχιση των έργων.
Βέβαια υπάρχουν πολλά σημεία που πρέπει να ξεκαθαριστούν αναφορικά με τη συγκεκριμένη λύση. Ορισμένες απαντήσεις έδωσε στο ίδιο συνέδριο ο κ. Jose Manuel Vassallo, καθηγητής του Πολυτεχνείου Μαρδίτης, παρουσιάζοντας το «ισπανικό παράδειγμα» στην αντιμετώπιση του χρηματοδοτικού προβλήματος των παραχωρημένων οδικών αξόνων. Οπως ανέφερε:
• Το 2010 η κυβέρνηση προχώρησε στη σύναψη κοινοπρακτικών δανείων με τους «προβληματικούς» παραχωρησιούχους για να υποστηρίξει τη βιωσιμότητα των παραχωρήσεων. Το επιτόκιο εξαρτάται από τα επίπεδα κυκλοφορίας των δρόμων.
• Στη συνέχεια, το 2011 η κυβέρνηση ενέκρινε νέο πακέτο οικονομικής στήριξης έως το 2013 των παραχωρήσεων που είχαν χαμηλή κυκλοφορία: Παρείχε στον εκάστοτε παραχωρησιούχο τη διαφορά ανάμεσα στο 80% των αναμενόμενων εσόδων από τον οδικό άξονα με τα πραγματικά έσοδά του. Ο παραχωρησιούχος δεσμεύονταν να επιστρέψει τη χρηματοδότηση αν τα επίπεδα κυκλοφορίας ξεπερνούσαν τα αναμενόμενα. Στο πλαίσιο αυτό η ισπανική κυβέρνηση κατέβαλε 80,1 εκατ. ευρώ.
• Το 2012, παρά τα προαναφερθέντα μέτρα, έγινε εμφανές ότι ορισμένες από τις παραχωρήσεις δεν θα μπορούσαν να επιβιώσουν οικονομικά. Ανάμεσα στα μέτρα που σήμερα συζητιούνται στην Ισπανία είναι ο διαχωρισμός των υγιών παραχωρήσεων από τις προβληματικές («τοξικές») και στη συνέχεια η συγχώνευση των υγιών συμβάσεων, η κρατικοποίηση ορισμένων παραχωρήσεων και η δημιουργία «ευέλικτων» συμβάσεων παραχώρησης, στις οποίες οι όροι θα τροποποιούνται ανάλογα με τις συνθήκες αντί να παραμένουν σταθεροί.


Πηγή:thessalianews

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
back to top